De eerste stageweek

3 mei 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Afgelopen maandag, 29 april, had ik mijn eerste stagedag op Alpha school. Ik heb deze week in verschillende klassen mogen meelopen om te kijken welke leeftijdsgroep me het meest aanspreekt om de rest van de tijd door te brengen. Zoals eerder vermeld, is Alpha school een school voor kinderen met autisme. Als je googelt naar autisme, zie je verschillende definities voorbijkomen. Door de stage-ervaringen die ik tot nu toe heb opgedaan, had ik wel het idee dat ik ongeveer wist wat autisme inhoudt. Niets bleek minder waar. Ik werd iedere dag opnieuw verbaasd door gedrag dat ik zag. Om een paar voorbeelden te noemen; kinderen die geen woord zeggen, alleen maar neuriën of zingen, kinderen die uit het niets beginnen te schreeuwen en zichzelf slaan. Deze voorbeelden zorgde bij mij voor gevoelens van verbazing, medelijden en onbegrip. Tegelijkertijd voel ik ook een grote wil om met deze kinderen aan de slag te gaan en kleine stappen te zetten in hun (en mijn eigen) ontwikkeling. Ik zal opnieuw moeten leren hoe ik met deze kinderen moet communiceren om ervoor te zorgen dat ze toch naar me luisteren en nieuwe dingen leren. Het leren gaat op deze school vooral over de zelfredzaamheid en lifeskills. Het doel van de school is eraan bij te dragen dat de leerlingen aan het einde van hun schooltijd, bij 18 jaar, ergens aan het werk kunnen. Eigenlijk leren ze dus de basisvaardigheden als lezen, schrijven, rekenen (Dit op zeer laag niveau) en dingen zoals koken, tuinieren, wassen en schoonmaken. Dat laatste komt aan bod bij de oudere leerlingen. Mijn voorkeur gaat uit naar de op een na jongste klas. Deze leerlingen zijn 6/7 jaar. Groep 3 zou je denken, maar het niveau is niet te vergelijken. Er wordt vooral gespeeld en "gewone" gedragsregels worden geoefend. Denk aan zitten blijven, luisteren, tas inpakken, eten, opruimen etc. Ik ben erg benieuwd naar hoe de komende weken gaan zijn.

Buiten de stage, is er deze week nog voldoende tijd geweest om leuke dingen te doen. Zo zijn we gaan paardrijden tussen giraffen, zebra's, springbokken en elanden. Later op de dag hebben we een hike gedaan naar Lion's head. Het waren alweer prachtige ervaringen!! Het is fijn om veel bezig te zijn. De grote groep studenten zorgt voor een goede sfeer en zorgt ervoor dat je bijna altijd wel met iemand iets kunt afspreken.

Tot de volgende!

1. Lars:
    3 mei 2019
    Sjiek Dyon, leuk dit te lezen! Het ziet er geweldig uit. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal😉👍!
  2. Monique Pilet:
    3 mei 2019
    Leuk om je eerste ervaringen te lezen, en zo iets mee te krijgen wat je daar mee maakt. Veel plezier
  3. Jan Claessen:
    4 mei 2019
    Hoi Dyon, bedankt weer voor de mooie foto's en het bijgaande verslag.
    Wij verheugen ons weer op het volgende nieuws.
    Veel succes met je verdere stage en geniet van je vrije tijd. 👍😘 🍷♥️💋
  4. Roos Charles de kardinaal:
    5 mei 2019
    Hey Dyon super dat jij dat aandurft zo ver weg, vroeger was dat ook een missie van mij maar bij nader inzicht kon ik het niet zo ver weg vond het een beetje eng superrrr ga zo door 💋
  5. Math Nulens:
    7 mei 2019
    Beste Dyon, bedankt voor het verslag van je stage afgelopen week. Succes met het bij brengen van basisvaardigheden aan deze kinderen. Lijkt me erg vermoeiend maar ook uitdagend om te zien welke vorderingen ze na verloop van tijd hebben gemaakt. Mooie foto`s van de natuur en omgeving. Gruutsjes oet Amie
  6. Marlies Uffink-Paulissen:
    12 mei 2019
    Hoi Dion ,
    Geweldig dat jij dit avontuur bent aan gegaan . Jij heb hier een mooie kans gekregen voor deze mooie spannende reis te maken . Jij heb al mooie foto’s laten zien . Dit project is de beste leerschool waar je later Veel zal aan hebben . Heel veel leermomenten en ook veel ontspannings momenten . Met veel plezier wacht ik weer op jou mooie verhalen en foto’s.
    Dikke knuffels en poeneke’s tante Marlies.